7 důvodů, proč nekašlat na snídani

Snídaně ze Světa Bedýnek jsou pecka!

 

Už naše babičky říkaly, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Že ji nemáte vynechávat jste už určitě někde slyšeli a ne jednou. Ale víte skutečně, proč je první jídlo dne tak důležité? Přečtěte si pár pádných důvodů a třeba vás tenhle dobrý zvyk bude bavit jako nás.

 

1) Budete štíhlejší

Nejedna studie prokázala, že lidé, kteří pravidelně snídají, mají menší obsah tuku na svém těle. Vysvětlení je dost logické, když jste zvyklí jíst pozdě večer před spaním a lehnete si s plným břichem, vaše tělo nemůže tak velký přísun energie strávit, uloží si ho do zásob. A to je také důvod, proč se ráno nevzbudíte hladoví a vaším prvním jídlem je oběd.

Tip: Načasujte si své poslední jídlo ideálně 2- 4 hodiny před spánkem. Ráno si s radostí vychutnáte skvělou snídani.

 

2) Prevence proti diabetu

Vynechávání jídel obecně spěje k tomu, že jste náchylnější k různým formám cukrovky. Nepravidelné stravování vede i nadměrné konzumaci sladkého. Buňky v těle se stávají méně citlivější na inzulín, což má za následek více cukru v krvi, tím se ještě více zvýší produkce inzulínu, to ale již způsobuje přibývání na váze. A nadváha velmi souvisí s projevy cukrovky.

 

3) Proti únavě

Pokud pravidelně snídáte a tím nemyslíme sladké koblihy nebo uzeniny, ale spíše nějakou zdravou variantu jako jsou vajíčka nebo cereální nedoslazované kaše s ovocem, apod., tak předcházíte únavě. Určitě jste někdy zažili den, kdy jste si dali objemný oběd, nebo sladký dezert a po chvíli byste se nejlépe potřebovali někam natáhnout. To je způsobeno výkyvy cukru v krvi, což souvisí s předchozím bodem. Dejte si vyváženou zdravou snídani a nebudete do sebe chtít cpát tak velký oběd. Tělo bude získávat energii postupně a nebude trpět takovými výkyvy, jako když jídlo vynecháváte. Tím  pádem nebudete ani tolik unavení.

TIP: Jste i po snídani unavení? Dejte si procházku na čerstvém vzduchu a popřemýšlejte, zda váš spánek je opravdu kvalitní a zda se po ránu nebudíte nevyspalí a bez nergie.

 

4) Se snídaní zdravější

Už jsme si popsali následující...méně únavy, méně výkyvů cukru v krvi, štíhlejší postava, méně uloženého tuku. To všechno má vliv na náš celkový zdravotní stav. Všechny tyto faktory spolu souvisí a správně zvolená snídaně má na naše zdraví pozitivní vliv. Pokud necítíme únavu, nemáme takovou chuť na nezdravé sladkosti, nepřibíráme na váze, naše tělo funguje jak hodinky. Stačí ho jen správně a pravidelně krmit.

TIP: V období nemocí a chřipek můžete zvýšit svoji obranyschopnost pomocí superpotravin. Ty obsahují vysokou dávku vitamínů, minerálů, aminokyselin a antioxidantů.

 

5) Pro lepší náladu

Výkyvy cukru v krvi mají za následek nejen únavu, chuť na sladké, ale i dost často změnu nálad. Necítíte se dobře, jste ospalí, v práci se špatně koncentrujete, nejste ve své kůži a mnohdy tyto stavy doprovází i další potíže. Nenechte vaše tělo strádat, dejte si pravidelně snídani a uvidíte ty pozitivní změny. Budete se na svět dívat zase mnohem veseleji.

 

6) Lepší spaní

Když jste naučení pravidelně snídat, nepotřebujete do sebe večer před usnutím cpát tak velkou večeři. Necítíte velký hlad, nemáte takové chutě, spíše si dopřejete něco lehčího a ne hodinu před spaním, protože na vás hlad přijde ještě mnohem dříve a to je správně. Tím pádem si nepůjdete lehnout s plným břichem, naopak. Vaše trávení mělo dostatek času, aby poslední jídlo již začalo trávit a vy máte tak klid na spaní. Když do sebe totiž dostanete těsně před spaním velké jídlo a ještě kaloricky bohaté, tělo si s ním musí nějak poradit i přes noc a místo toho, aby odpočívalo, musí vydat hodně energie na strávení večeře. Snídejte a budete lépe spát.

TIP: Pokud déle ponocujete, cítíte hlad a víte, že s kručící břichem neusnete, dejte si třeba kousek zeleniny, nebo pár lžiček tvarohu či bílého neslazeného jogurtu. Obsahují bílkoviny, které vás zasytí, ale jsou pro tělo stravitelnější než maso.

 

7) Pro zdravější děti

Děti napodobují vše co vidí, rodiče jsou pro ně vzory. Pokud nesnídáte vy a vaše děti vás ráno nevidí u stolu, přijde jim přirozené nesnídat. Nemají se to od koho jiného naučit. Snídejte společně a naučte je tak pravidelnému režimu. Bude to na ne mít pozitivní vliv, který si sebou odnesou i do budoucna. Zamezíte také projevům první dětské obezity a až budou ve školním věku, nebudou mít takový sklon k nezdravým sladkostem s kiosků a automatů. Budou mít dostatek energie a jak už jsme psali, nebudou trpět tolik únavou a ze školy si odnesou více poznatku než děti, které nesnídají. To je přece dobrý základ do života, ne?

 

Co si dopřát ke snídani?

Stejně jako všechno jídlo by měla být i snídaně vyvážená, barevná a pestrá. Vyvážená znamená kombinaci jak sacharidů, tuků, tak i bílkovin a nezapomínejte ani na vlákninu, kterou obsahuje ovoce a zelenina. Ze sacharidů sáhněte po cereáliích, zkusili jste někdy pohanku, jáhly, nebo žitné či špaldové vločky? Doporučujeme smoothie plné vitamínů, přidejte si do nich např. chia semínka, goji nebo oříšky. Ze slaných variant jsou super vajíčka z volného chovu, poctivá šunka bez éček, čerstvé sýry z kvalitního mléka plné bílkovin a vápníku. Ochutnejte naše farmářské jogurty a nápoje, které mají skvělou chuť. A pečivo si můžete určitě dopřát. Takový kváskový chleba bez náhražek je zdravý a pro všechny, kteří nemůžou lepek, máme velký výběr bezlepkového pečiva.

 

Hlavně ale mějte na mysli, že si můžete dopřát co chcete a na co máte chuť, pokud je váš jídelníček různorodý a bohatý na živiny. Pak ta kobliha a koláček, co si občas dopřejete k ranní kávě, není nic špatného :)