Jak na lepší imunitu?

Zlepšete si obranyschopnost pomocí jídla

Už naše babičky moc dobře věděly, čím obohatit jídla a celkově stravu, když se blížilo období chřipek a nemocí. Vystačily si s tím, co jim příroda dala, protože na nic jiného se v té době nedalo spolehnout. Žádné zázračné prášky a jiná chemie. Zkuste to stejně. Jsou to časem prověřené rady, které fungují. My máme navíc štěstí, že se nemusíme omezovat jen na suroviny dostupné u nás, ale můžeme využívat dary ze všech koutů světa.

 

7 tipů, které vás posilní a postaví na nohy

Česnek a cibule

Síla z přírody díky allicinu, který působí v těle jako přírodní antibiotikum. Pomáhají při chřipce i nachlazení. Bojují účinně proti bacilům. Pokud cítíte, že na vás něco leze, naordinujte si je nejlépe syrové. Cibuli pokrájejte třeba ke guláši nebo na chleba či do řeckého salátu. Z česneku si můžete vyrobit přírodní medicínu. Rozmačkejte ho v medu, nechte vylouhovat a tuhle dobrotu si dopřávejte po lžičkách několikrát během dne. Udělá to s vámi zázraky.

 

Ovoce a zelenina plná vitamínů

 

Zaměřte se na vitamín C, který posilňuje imunitu. Bojuje proti infekcím a při sportu pomáhá navíc regenerovat. Najdete ho v citrusech, kiwi, černém rybízu, ale i v paprikách a brokolici.

Co si dopřávat? Čaj s citronem, medem a zázvorem nebo se šípky, které jsou také plné céčka. Jablíčka, či jiné syrové ovoce. Listovou zeleninu. Třeba takový kadeřávek dokáže divy. Je plný vitamínů, enzymů a minerálů. Pomáhá pro správné fungování celého těla a udělá dobře vašemu trávení, které dostává při nemocech nejvíce zabrat.

 

Ořechy a semínka

Ořechy a semínka obsahují dostatek vitamínů D, E, hořčík i zinek, nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro nás prospěšné a snižují nezdravý cholesterol. Obsahují antioxidanty, díky čemuž chrání naše buňky zevnitř. Dopřávejte si oříšky po menších hrstech pravidelně. Jsou syté, takže jich stačí trochu a zaměřte se na ty nesolené a nepražené, které neobsahují palmový tuk.

 

Lušteniny

Luštěniny jsou nejzdravější ve formě čerstvých klíčků. Můžete si je naklíčit doma, nebo již koupit hotové. Chutnají výborně do zeleninových salátů nebo jimi posypejte krajíc chleba. Klíčky obsahují enzymy, vitamíny a živiny, které přispívají ke správné funkci orgánů a tím i posílení imunity.
 

Kysané výrobky

Imunita vychází z naší vnitřní mikroflóry. To není žádná novinka. Správné bakterie v našich střevech se postarají o to, aby si na nás bacily jen tak nepřišly. Naleznete je např. v  mléčných kysaných výrobcích. Obsahují probiotické bakterie, které ulpí na tlustém střevě a působí příznivě na trávení i naši imunitu. Dopřejte si ráno nebo během dne třeba kefír, či zakysaný jogurt nebo syrovátka.

Tyhle prospěšné bakterie najdeme i u kysané zeleniny, tzv. pickles. Obsahují kyselinu mléčnou, která vzniká díky kvašení. Takové kysané zelí má tak mnohem více vitamínů než čerstvé. Přidejte si trochu do misky k obědu nebo večeři.

 

Ryby a mořské plody

Losos, makrela a další tučné ryby obsahují důležité omega-3 mastné kyseliny. Ty aktivují bílé krvinky, které bojují proti chřipce. Navíc jsou ryby a mořské plody dobrým zdrojem selenu, který pomáhá bílým krvinkám produkovat proteiny, které zbavují tělo virů. Upečte si lososa se zeleninou nebo z něj připravte doma výborné sushi. Syrový je velmi chutný a bude z něj výborný tatarák.

 

Superpotraviny

Superpotraviny vynikají tím, že mají vysoký obsah prospěšných látek. Jsou doslova nabité vitamíny, minerály, enzymy a nenasycenými mastnými esenciálními kyselinami. Proto jsou při vyvážené stravě tak ceněné a neměli bychom na ně v období chřipek zapomínat.


Po čem sáhnout? Zkuste Goji, které dodává energii a posiluje imunitu. Přidejte je třeba do kaše nebo si naordinujte nápoj z goji. Skvělý je prášek z mladého ječmene. Ten má mimořádné množství antioxidantů a vitamínů, proto si ho přisypte do vašeho smoothie, nebo do salátu. Chia semínka nemusíme moc představovat. Jejich účinky jsou známé. Nezastupitelné složení minerálů, vitamínů a antioxidantů mluví za sebe. Skvělé jsou v nápojích, snídaňových kaších a užijete i při pečení. Vyzkoušejte Quinou. Jde o prastarou obilninu původem z Jižní Ameriky. Díky obsahu výživných látek je bezlepkovou náhradou rýže. Je navíc i zdrojem rostlinných bílkovin a vhodná proto i pro sportovce.